• ulrika01

Bokfestivalen i Rinkeby öppnar för möten

Boksamtal, högläsning och författarmöten. Andra upplagan av Rinkeby bokfestival har vuxit rejält sedan nypremiären förra året. I lördags samlades barn och vuxna på Rinkebyskolan och Rinkeby Folkets hus till en öppen folkfest med fler 50 programpunkter.

– Vi jobbar året runt med läsfrämjande aktiviteter, som bokklubbar, bokcirklar, läxhjälp. Vi behöver något roligt också, en folkfest för litteraturen, säger Fardosa Omar, verksamhetsledare på Rinkeby Folkets hus, som tillsammans med biblioteket i Rinkeby arrangerar bokfestivalen för andra året i rad.

Över 50 programpunkter gör att festivalen i år fick utöka sina domäner från Folkets hus till aulan och idrottshallen på Rinkebyskolan, tvärs över gatan. Även den försommarsoldränkta skolgården används av bibliotekets bokbuss som har högläsning i skuggan, Tekniska muséet och föreningen En frisk generation. I idrottshallen får barn prova kostymer från Unga Operan.

– Operan är allas hus. Vi försöker ge barnen en introduktion till vad opera kan vara. Man pratar mycket om Tiktok och att allt ska gå snabbt. Opera är ett annat långsammare uttryck, säger sopranen Sara Eriksson Stern.

Elever från Enbacksskolan intervjuar Pax-författaren Ingela Korsell och andra lyssnar när författaren Martin Widmark läser högt. Vid de många förlagens bokbord kan barn pyssla och provsitta en modell av Hästen Sigge.

– Barnen ska också känna att de äger samtalen, säger Fardosa Omar, apropå att flera skolors elever är aktiva i att leda författarsamtal.

Svensklärarna Mira Noreen och Wiweca Bragning gillar evenemanget. Liksom Cilla Dalén, bibliotekarie på Enbacksskolan:

– Läsfrämjande handlar inte om en lösning. Man måste jobba med en massa små saker. Det är många värden i den här festivalen.

På en workshop med Reyhaneh Ahangaran, som skriver böcker om barns känslor, träffar vi Anabel Nordlund. Hon är elva år och älskar att läsa:

– Jag kommer in i en annan värld då. Det hjälper mig att koppla av och koncentrera mig, säger hon och får medhåll av lillebror Manne, 8 år, som just nu läser en Lasse-Maja-bok och tycker att det är lugnande att läsa.

Elias Al-Dulaimi älskar också att läsa, särskilt Pax-böckerna ”för dom är så spännande”, medan lillasyster Jasmine, 6 år, än så länge njuter mest av mammas högläsning av Alfons, Pippi, Pettson, Elsa och Anna i Frost.

– De gör så fina saker, säger hon och klipper klart en Pettson-ansiktsmask.

På en stenbänk under ett träd på skolgården sitter Bashir och hans två barn i förskoleåldern och läser en nyinskaffad bok.

– Vi hörde att det skulle vara en bokfestival här och ville komma och kolla, berättar Bashir.

Båda barnen gillar böcker och så här långt är de nöjda med evenemanget.

En äldre dam frågar var samtalet med författaren Lena Andersson ska vara och blir visad till skolans aula. Även för vuxna finns många författarmöten och samtal att ta del av. Till exempel pratar statsminister Ulf Kristersson med historikern Henrik Berggren om Sverige under andra världskriget, Anders Hansen pratar personlighet med Aida Hussein, och Malin Persson Giolito med Arazo Arif om att skriva om våld.

Ett syfte med festivalen utöver läsfrämjande är att få folk att mötas. Och att de möts i Rinkeby:

– Folk som aldrig skulle resa till Rinkeby annars gör det idag för att de vill träffa sin favoritförfattare. Helt kostnadsfritt, säger Fardosa Omar.

Text: Ulrika Fjällborg

Foto: Miranda Solvang

Fotnot: I nr 2-3 av Svenskläraren kommer ett längre reportage från Bokfestivalen i Rinkeby.