• ulrika01

Förnyat hopp för Nordspråksamarbetet

Det finns nytt hopp för Nordspråks framtid. Nyligen ansökte samarbetet om nya fortbildningspengar hos Nordisk Kulturkontakt. Beslut kommer i juni.

Förra året kom beskedet att Nordiska ministerrådet drog in den löpande finansieringen till Nordspråksamarbetet. Därmed blir det ingen sommarkurs i år.

Men Nordspråk kämpar vidare. Under ett par dagar i början av april träffades de nordiska modersmålsföreningarnas representanter i Skagen, Danmark. På plats från Svensklärarföreningen var Jenny Edvardsson.

På programmet stod samtal om Nordspråks framtid och att spåna på en ansökan om projektmedel från Nordisk Kulturkontakt. Genom ansökan hoppas Nordspråk få medel för att även fortsättningsvis kunna anordna en fortbildningsdag i Köpenhamn i höst och en sommarkurs sommaren 2025. Besked om beviljade medel lämnas i juni.

Förutom diskussioner om vårt viktiga nordiska samarbete fick vi möjlighet att besöka Skagens konstmuseum och Michael och Anna Anchers hus och ateljé. Vi delade också av litteratur- och filmtips med varandra. Med mig hem på läslistan står nu Troll av Rasmus Daugbjerg (som jag funderar på om jag skulle kunna läsa tillsammans med Gräns av John Ayvide Lindqvist) och Om uträkning av omfång av Solvej Balle. Själv delade jag med mig av dokumentärfilmtipset Miraklet i Gullspång som på olika sätt kan sägas ha en nordisk koppling.

Som vanligt var det roliga och intensiva dagar tillsammans med nordspråksgänget. Nu hoppas jag, och många med mig, på ett positivt besked från Nordisk Kulturkontakt så att vi på riktigt kan påbörja planeringen av fortbildningsdagen och sommarkursen.

Fakta Nordspråk:

Nordspråk en sammanslutning av representanter från alla nordiska modersmålsföreningar. Nils Larsson och Jenny Edvardsson är Svensklärarföreningens representanter.

Av Jenny Edvardsson