• ulrika01

Kom till Västerås för fortbildning i GY25

Boka in 30 oktober i kalendern! Nu äntligen blir det fortbildningsdag med Svensklärarföreningen där vi fördjupar oss i några av förändringarna i GY25.

Alexander Brauer från Malmö Universitet är en av föreläsarna på Svensklärarförningens fortbildningsdag 30 oktober i Västerås.

Fortbildningsdagen är i Västerås på Mälardalens universitet. Datumet är 30 oktober och de fyra föreläsningarna är planerade till mellan 10.00 och 15.00.

– Vi har lagt upp det så för att man ska kunna åka över dagen även om man har en del restid, säger Magnus Svensson, styrelsemedlem som projektleder fortbildningsdagen.

Programmet består av fyra pass. Alexander Brauer, doktorand på Malmö Universitet, kommer att prata om kreativt skrivande. Olle Nordberg, Uppsala Universitet, har ett pass med estetiska aspekter av litteraturundervisningen, Anne Palmér, Uppsala Universitet ska diskutera bildningsbegreppet och dessutom hör vi Stefan Rimm från Södertörns högskola om det retorikämnet i historisk belysning. Dagen tar alltså fasta på nya och intressanta formuleringar i ämnesplanen.

Fortbildningsdagen är helt gratis både för medlemmar i föreningen och andra svensklärare. Mälardalens universitet står för förtäring under dagen.

– Så dra med era kollegor och lärarstudenter och kom! uppmanar Magnus Svensson.

– Den här dagen viks åt just svenskämnet och svensklärare. Vi fokuserar på GY25 nu, men frågorna kommer att vara viktiga även för många grundskolelärare.

Dessutom är det ett bra tillfälle att träffa svensklärare från andra skolor och orter.

Dagen arrangeras tillsammans med Svensklärarföreningens lokalförening i Västerås som fyller 30 år i år.

Frågor besvaras av Magnus Svensson: magnus.svensson@mdu.se