• ulrika01

”Överväldigande” när Årets svensklärare prisades

”Otroligt roligt att så många kom för att höra oss berätta om hur vi jobbar”, säger Linda Wikström, en av fyra pristagare till Svenska Akademiens Svensklärarpriset. Idag, fredag, fick de ta emot hyllningarna på Bokmässan i Göteborg.

Karin Herlitz, Linda Wikström och Regina Falk.

Tre av de fyra pristagarna – Linda Wikström, Regina Falk och Karin Herlitz – var på plats i Svenska Akademiens monter för att ta emot priset. Den fjärde, Emelie Ström, hade inte möjlighet att närvara vid prisceremonin.

Pristagarna intervjuades av akademiledamoten Tomas Riad och tog emot blommor och diplom av Akademiens ständige sekreterare Mats Malm.

– Jag är överväldigad. Det känns förstås jätteroligt att få pris för någon man jobbar med varje dag och brinner så för. Det är viktigt att skapa lust och nyfiken het kring skönlitteratur och läsning, säger Regina Falk, mellanstadielärare på Kvibilleskolan i Halmstad.

Karin Herlitz, lärare på Nacka gymnasium, håller med:

– Det känns lite overkligt och gör mig väldigt stolt. Läraryrket är inte alltid så glamoröst så visst betyder det mycket att få ett pris som detta. Det är bra att Svenska Akademien belönar lärare och sätter ljus på oss som yrkesgrupp.

Sedan några år tillbaka är ett av prisen vikt för lärare i svenska som andraspråk. I år är det Linda Wikström, som jobbar på Språkslussen i Piteå, som får det.

– Det är roligt eftersom det ämnet inte får så mycket uppmärksamhet och det är viktigt att sva-eleverna också får bra undervisning.

Prissumman består av 50 000 kronor till varje pristagare och 30 000 kronor till den verksamhet där pristagarna arbetar.

Svensklärarpriset har delats ut av Svenska Akademien sedan 1987. Svensklärarföreningen har tre ledamöter i den projektgrupp som utser pristagare. En av dem är föreningens ordförande, Nils Larsson:

– Det är framför allt lärares prestationer i klassrummet vi belönar och vi är ute efter det som är lite utöver det vanliga, det lilla extra, säger han.

Foto: Lisa Tallroth